Terveet ja tyytyväiset rinnat

Kun rintani kehittyivät teini-ikäisenä 1970-luvun loppupuolella, häpesin niitä. 80-luvulla opin hyväksymään ne, kun ne kuitenkin seurasivat mukanani ympäri maailmaa. 90-luvun alussa rintani pääsivät toteuttamaan ainutlaatuista tehtäväänsä; ruokkimaan lastani. Maitoa tulikin yllinkyllin ja sitä riitti myös naapurin pienelle pojalle. Maidon tuotannon loputtua rinnat jäivät pienemmiksi kuin mitä ne olivat aikaisemmin olleet, ja ne tavallaan unohtuivat.

merkittävät naisen rinnat

Naisen rintojen elämään mahtuu paljon tunteita ja hämmennystä. Rintoja rakastetaan ja kadehditaan, niitä näytellään ja peitellään. Ne ovat terhakoita tai venähtäneitä, ja ne on kruunattu nännillä. Rintoja ihaillaan ja paheksutaan, ja jokainen aikakausi on luonut omanlaisensa ihanteen niistä. Nyt eletään suurten rintojen aikaa. Minullekin eräs mies olisi maksanut suurentavat implantit, mutten kokenut tarvitsevani niitä itseni takia. Tunnen naisia, jotka ovat suurentaneet tai pienentäneet rintansa, ja toimenpide muutoksineen on ollut heille itselleen todella tärkeä ja merkittävä.

Omat rintani roikkuivat mukanani muutaman vuosikymmenen imetyksen jälkeen, ennenkuin ymmärsin olla niistä kiitollinen. Viime vuosina olen oppinut kunnioittamaan niitä sellaisina kuin ne ovat nyt yli viisikymppisenä, ja näkemään ne kauniina ja terveenä osana naisen kehoani.

rintojen hoito

Rintojen terveyteen tai sairauteen voi vaikuttaa omilla elämäntapavalinnoilla. Amerikkalaiset lääkärit ovat listanneet hyvät ja pahat asiat liittyen rintojen-, ja yleensä naisen hormoniterveyteen.

Tutkimusten mukaan rintojen terveyttä edistäviä asioita ovat mm.:

  • Tuoreet vihannekset ja hedelmät. Varsinkin runsaasti kaliumia sisältävät, esim. banaani, avocado, aprikoosi, tomaattitiiviste ym.
  • Riittävä puhtaan veden juonti. Vaikka Suomessa on hyvänlaatuinen juomavesi moneen muuhun maahan verrattuna, olisi silti suositeltavaa suodattaa se kloorin ja lääke- sekä hormonijäämien poistamiseksi. Puhdas vesi huuhtelee myrkkyjä elimistöstä.
  • Stressittömyys. Meditointi, hengitysharjoitukset, rukous ja yleensä hiljentyminen auttavat vähentämään stressiä. Kovan tunnestressin poistamiseen voi tarvita ulkopuolisen apua.
  • Liikunta. Kävele joka päivä vähintään puoli tuntia raikkaassa ilmassa.
  • Luontainen progesteroni (keltarauhashormoni) suojaa rintasyöpää vastaan, koska 80% rintasyövistä on hormonaalisia. Saamme ympäristöstä, ruoasta ja vedestä paljon synteettisiä estrogeenejä, jotka kasaantuvat vuosien mittaan elimistöömme ja saattavat aiheuttaa syöpää. Estrogeeneja pumpataan karjaeläimille, viljelykaloille ja ihmisnaisille, ja sitä liukenee muoviastioista juomiin ja ruokiin. Jäämät päätyvät vesistöön ja sitä on siis vaikea välttää kokonaan. Luontainen progesteroni tasoittaa estrogeenidominanssia ja ehkäisee riskiä sairastua hormoniniperäisiin sairauksiin.
  • D-vitamiinia saa auringosta tai purkista. USA:ssa suositellaan 150 mikrogrammaa/ päivä, päiväntasaajalla suosituksen ollessa 300 mcg. D-vitamiinin on todettu ennaltaehkäisevän hormonaalisia syöpiä. Ja auringonvalo vaikuttaa myönteisesti myös mielialaan aivohormonituotannon kautta.
  • Seleenipitoisuus maaperässä on vähentynyt paljon. Suomessakin kasvaneiden kasvisten selenipitoisuus on hyvin pieni, joten sitä tulisi saada lisäravinteenä. Seleeni auttaa korjaamaan naisten hormoniepätasapainoa, ja on ehdoton myös miesten hormoniterveydelle. Suositus on jopa 200 mikrogrammaa päivässä.
  • Jodi. Amerikkalaiset lääkärit määräävät jodia jo moneen sairauteen ja sairauksien ennaltaehkäisemiseen. Jodi on alkuaine ja merkittävä osa ihmiskehoa. Se on erityisen tärkeä hormonaalisten syöpien hoidossa ja niiden välttelyssä, ja siten myös rintojen terveyden ylläpitämisessä. Itse olen jo useamman vuoden ajan hoitanut fibrokystisyyteen taipuvaa kainaloani jodilla. Sivelen melkein joka ilta muutaman tipan liuosmaista jodia kainaloihin. Jodi on herkästi reagoivaa, ja kannattaa välttää sen kosketusta muihin tuotteisiin ja aineisiin, esim.deodoranttiin. Välillä otan jodia sisäisesti, annoksen ollessa 1-2 tippaa (n.2000-4000 mikrogrammaa). Lääkärien käyttämä annostus sairauksien hoidossa pyörii useammassa grammassa/päivä.
  • Luontaisten deodoranttien käyttö, joissa ei ole alumiinia, alkoholia, parabeeneja, synteettisiä hajusteita ym.myrkyllisiä aineita. Luontaistuotekaupoista ja marketeista saa jo monia erilaatuisia merkkejä.
  • Kaarituellisten rintaliivien käytön välttäminen. Kaarituet painautuvat kudoksiin ja vaikeuttavat lymfanesteen kiertoa. Lymfanesteen tehtävä on kuljettaa pois myrkkyjä rintojenkin alueelta ja siten ylläpitää niiden terveyttä. Ihania kaaritukiluomuksia voi käyttää silloin tällöin, ja olla vaikka kokonaan ilman vapaa-ajalla.

Vältettävien asioiden listalta löytyy luonnollisesti mm. tupakka, alkoholi, huonolaatuiset (monityydyttämättömät) öljyt, sokeri, maito, soija, ehkäisypillerit, antiperspirantit, ja kaikki synteettiset lisäaineet ja kauneudenhoitotuotteet.

epätietoisuus rinnoista

Suurimmalla osalla naisista on tavalla tai toisella epäsymmetriset rinnat, ja se on ihan normaalia. Rintojen kokokin vaihtelee jatkuvasti hormonikierron mukaan, ja laihtuminen/lihominen vaikuttaa myös niihin suoraan. Iän mukana sidekudos menettää elastisuuttaan ja painovoima muuttaa ajan kanssa rintojen muotoa. Siinä tapauksessa hyvällä ryhdillä ja lihasten kunnolla voi antaa rinnoille jonkin verran luonnollista volyymiä.

Suomessa tietyn ikäiset naiset kutsutaan tasaisin välein rintojen mammografiatutkimukseen, mikä saattaa lietsoa turhaa pelkoa. Mammografiasta ollaan montaa eri mieltä, ja jokainen tekee niinkuin tuntee itselleen parhaaksi. Maailmalla on jo muunlaisia, riskittömiksi todettuja rintojen tutkimusmenetelmiä, esim. lämpöön perustuva kuvantaminen. Toivottavasti saadaan ne pian myös yleiseen käyttöön  Suomessa.

Rintoja voi ”tarkkailemisen” sijaan hyväillä hyväksyen ja lempeydellä. Niitä voi sivellä tasaisin väliajoin peilin edessä ja oppia tuntemaan ne terveinä. Samalla rintoja voi kiittää olemasta osana elämää ja naiseutta, ja tietoisesti hoitaa niitä kaikilla mahdollisilla luontaisilla tavoilla.