Terve ja iätön

Kun olin kaksikymppinen ajattelin, että 36-vuotias on ikäloppu. 36-vuotiaana katselin viisikymppisiä naisia, ja mietin kauhulla vanhenemisen aiheuttamia muutoksia kehossa ja mielessä: En halunnut tulla ”kiukkuiseksi vanhaksi ämmäksi”, niinkuin kutsuin heistä monia siihen aikaan. Sillä sellaisena näin heidät ymmärtämättömyydessäni.

Nyt itse viisikymppisenä näen tämän iän haasteet. Ympäristö antaa ymmärtää, että naisena oleminen loppuu, kun vaihdevuodet ottavat vallan. Itseasiassa jo nelikymppisenä alkaa kuulema elämän alamäki. Kuvioon odotetaan tulevan ”perittyjä” sairauksia, lörtsähtämistä ja arvottomuutta, eikä sexuaalisuuskaan mukamas enää kuulu elämään. Ja ratkaisu ongelmiin löytyy lääkärin ”määrämän” pillerin muodossa.

Onneksi ei tarvitse uskoa ja mukautua vanhoihin malleihin. Voimme ikääntyä juuri sellaisina ja sellaisiksi kuin haluamme. Vaihdevuodetkin voivat tuoda mukanaan uudenlaisen voimaantumisen ja heräämisen naiseudessa. Vai mistä tulee nimitys ”Puuma”?

On niin paljon, mitä voimme tehdä oman ikääntyvän itsemme hyväksi, jos haluamme. Joku maksaa omaisuudet kasvuhormonin piikittämisestä, toinen uskoo telomeerien hoitoon. Jollekulle kauneusleikkaukset tuovat tunteen nuorentumisesta ja toinen taas uskoo superfoodien voimaan. Jokainen löytää omat keinonsa hyvinvoinnin ja elämänvoiman säilyttämiseksi. Tässä on oma iättömyyden reseptilistani, johon olen päätynyt monen vuoden elämän opintojen kautta:

meditointi

Tämä oli vaikea oppia. Luulin, että meditoinnissa pitää tähdätä ajatusten tyhjentämiseen. No, eihän siihen kykene, kun on niin stressaantunut, ettei pysty pysymään edes paikoillaan. Sitten löysin meditoinnin aktiiviset muodot (EFT ja ohjatut meditaatiot Youtubesta) ja alkoi tapahtua. Tein EFT:tä ajaessani pitkiä matkoja, ja meditoin aluksi vaikka vain 30 sekuntia kerrallaan. Nyt vuosien jälkeen en halua jättää meditointia väliin päiväksikään, niin merkittävä on sen vaikutus ollut elämääni.

nauru

Elämä on lahjoittanut rinnalleni ihanimmat sielunsiskot, jotka omaavat samanlaisen itseironian kuin minä. Mitä olisi elämä ilman näitä upeita, huumorintäyteisiä ystäviä, ja yhteisiä nauruja?

kiitollisuus

Kiitollisuus synnyttää ihmeitä. Ja ihmeet synnyttävät lisää kiitollisuutta. Tämän sisäistäminen vei muutaman vuosikymmenen, mutta olen sen ymmärtämisestä mielettömän kiitollinen!

seksi

Seksi vaikuttaa hyvinvointiimme niin monella tavalla. Ikä ei ole este seksistä nauttimiselle. Amerikkalaisten tutkimusten mukaan nainen nauttii rakastelusta parhaimmillaan 60-70-vuotiaana. Rakastelun aikana vapautuu mahtavia hyvänolon hormoneja, jotka pitävät terveenä ja viriilinä.

nukkuminen

Nukkuminen on kompastuskiveni. Stressi ja traumaperäinen stressioireyhtymä juurruttivat unettomuuden hermostooni jo 12-vuotiaana. Mutta unettomuudenkin kanssa voi elää. Joskus olen väsynyt ja toisinaan hyvän yöunen jälkeen olo on euforinen. Päivällä tehty meditaatio korjaa hyvin olotilaa, ja annan itselleni anteeksi ne kerrat, kun olen kykenemätön saamaan unesta kiinni. Nukkuminen on tutkimusten mukaan tärkein nuorennuslääke. Siihen kannattaa siis panostaa.

hengittäminen

Michael Jackson kuulema nukkui happisäiliössä pitääkseen itsensä nuorena. Itse ajattelen, että happirikkaassa metsässä saan syvään hengittämällä tankattua itseeni terveyttä. Netistä löytyy paljon erilaisia hengitysharjoituksia pranayamasta ihan länsimaisiin tekniikoihin, sekä ohjattuja hengitysmeditaatioita.

lapsenlapsi

Kohta 6-vuotias lapsenlapseni on ollut suuri ja hellä opettaja elämässäni. En voinut kuvitellakaan miten ihanaa on  olla mummi. Lapsen kanssa saa taas leikkiä ja hullutella ja olla ihan bimbo. Kuntokin kohoaa kun joutuu juoksemaan vimmatusti pyöräilevän innokkaan lapsen perässä asfalttiteitä. On ihan tutkittu ja todettu, että lapsenlapsen kanssa nuorentuu.

anteeksianto, ymmärrys, rakkaus

Nämä asiat muuttivat kaiken elämässäni, ja ne ovat todellinen onnellisuuden perusta. Näitä ei voi ohittaa nuoruudenlähteenä, mutta en osaa lyhyesti myöskään kirjoittaa niistä tähän. Näistä asioista tulee omat juttunsa.

terveellinen ruoka

Hyvästä ja vielä paremmasta ruuasta on paljon tietoa saatavilla. Iättömän ja hyvinvoivan elimistön rakentamiseksi kannattaa jättää pois sokeri, gluteenipitoset viljat, huonolaatuiset kasvisöljyt, alkoholi, synteettiset lisä- ja makeutusaineet, sekä valmisruuat. Valmisruuissa on paljon edellämainittuja aineita, ja ne on käsitelty niin pitkälle, etteivät ne sisällä ravintoaineita.

Aloitan aamun sitruunavedellä (1 sitruuna puristettuna isoon lasilliseen vettä). Teen aamiaispirtelön vaikka banaanista, marjoista, yön yli liotetuista pähkinöistä ja luomulaatuisesta riisiproteiinista. Käytän luomukahvia ja luomuteetä, ja korvaan lehmän maidon kauramaidolla. Näillä on hyvä aloittaa päivä aamumeditoinnin jälkeen.